Tuesday, August 29, 2006

Petikan ini saya ambil dari En. Yusoff, mungkin berguna bagi kita semua.
______________________________________________________________



Hmmm. Apa kena mengena pulak bahasa Inggeris dan bahasa Mandarin ni pulak ya? Ada persamaan nya..kedua-dua bahasa ini bukan bahasa ibunda kepada anak-anak kita yang berbangsa Melayu ini. Tapi masalah dalam mengajar bahasa Mandarin kepada anak-anak kita mungkin lebih kritikal.Ini kerana kita sendiri tidak boleh berbahasa Mandarin sedangkan kalau bahasa Inggeris sekurang-kurangnya kita masih mampu bertutur walaupun mungkin tidaklah terlalu fasih. Dalam mengajar anak-anak kita mahir dalam bahasa kedua kita boleh menggunakan beberapa kaedah seperti:

1. One parent one language – Dengan menggunakan kaedah ini salah seorang ibubapa mesti berkomunikasi dengan anak mereka dalam bahasa kedua itu. And tidak digalakkan mencampur adukkan dengan bahasa ibunda anda kerana ini akan melambatkan proses penyerapan bahasa kedua itu.

2. Menggunakan persekitaran – Jika persekitaran anda banyak menggunakan bahasa kedua yang anda inginkan itu maka anda boleh berbual dengan anak-anak anda dalam bahasa ibunda anda tapi membiarkan anak-anak anda berbual dalam bahasa kedua bila berada di luar rumah.


Yang jelas dalam kaedah satu, kita yang tidak boleh bertutur dalam bahasa Mandarin tidak dapat mengamalkan kaedah One parent one language itu. Oleh itu sudah tentu proses pembelajaran bahasa Mandarin anak kita itu akan menjadi lambat kerana mereka tidak mendapat pendedahan awal dalam bahasa Mandarin itu. Oleh itu nasihat saya kepada mereka yang mempunyai perancangan untuk mengajar anak-anak merekea kesekolah Mandarin untuk menggunakan kaedah2 seperti berikut:-

1. Menghantar anak-anak anda ke kelas2 Mandarin atau menjemput guru datang ke rumah – Kalau hantar ke kelas Mandarin rasanya taklah mahal sangat especially kalau kelas berkumpulan. Kalau jemput cikgu ke rumah rate maybe dalam RM30 sejam tapi anda boleh kurangkan kos dengan berkongsi dengan kawan2 or jiran2.Maknanya anda boleh negotiate le dengan cikgu tu.Dia pun suka sebab dia dtg sekaligus n dapat ajar 2-3 org sekali. Anda boleh mulakan ini pada peringkat awal kanak-kanak sekitar umur 4-5 tahun.

2. Beli buku-buku cerita Mandarin dan vcd-dvd education in Mandarin

3. Minta tolong jiran/kawan – Anda boleh guna juga kaedah one person one language.Maknannya isteri cakap bm dengan anak, anda cakap bahasa Inggeris dengan anak dan jiran/kawan anda cakap bahasa Mandarin dengan anak anda.


4. Gunakan sumber2 pengajaran seperti :-

1. Kad Imbas – Flash card
2. Poster-poster
3. Word Card - Kad-kad perkataan

5. Anda sendiri belajar bahasa Mandarin itu – Mungkin agak radikal idea ini tapi dengan anda sendiri belajar bahasa Mandarin anda boleh membimbing mereka dan anda juga boleh tahu apakah masalah yang akan mereka hadapi.

Kalau persekitaran anda ramai yang berbahasa Mandarin galakkan anak-anak mencari kawan yang boleh berbahasa Mandarin disekitar rumah anda. Ini penting kerana untuk menjadi mahir mereka perlu berada disekeliling bahasa Mandarin untuk mempercepatkan proses penyerapan bahasa Mandarin itu.

Menghantar mereka ke kelas2 tuition adalah satu langkah yang bijak tapi anda juga perlu:-

1. Sering berkomunikasi dengan anak- anak anda untuk mengetahui apa masalah mereka.
2. Tanya apa yang boleh bantu mereka untuk menjadi mahir –eg buku2 tambahan, buku cerita dsbnya.
3. Sentiasa memotivasi mereka
4. Jangan memberi terlalu banyak tekanan
5. Jangan mengutuk atau memarahi mereka jika keputusan mereka kurang memberansangkan
6. Bantu mereka dalam kerja-kerja sekolah mereka – Sekolah Cina ini amat terkenal dengan kerja rumah yang banyak.
7. Berbincang dengan guru-guru anak anda untuk mendapatkan pendapat mereka
8. Buat grouping dengan ibubapa Melayu yang turut menghantar anak mereka ke sekolah itu. Mungkin anda dapat berkongsi masalah dan dapat idea macam mana nak membantu anak anda menjadi mahir.

Kanak-kanak boleh menjadi mahir sehingga 5 bahasa tapi anda kena pastikan teknik-teknik pembelajaran mereka itu berkesan. Kalau tidak ianya mungkin akan membebankan mereka.

Belajar bahasa Mandarin ini tidaklah terlalu sukar terutamanya kalau anda dedahkan mereka pada peringkat yang awal. Apa yang pasti anda perlu memantau perkembangan mereka agar matlamat anda menghantar mereka ke sekolah Mandarin itu tercapai dan memberi manfaat besar kepada anak anda itu.

===========================

Iklan sikit:

Dapatkan buku tulisan saya

Cara Mudah Menguasai Kemahiran Berbahasa Inggeris - RM14

dan Cara Mudah Menguasai Kemahiran Berbahasa Inggeris 2 -Perbualan Telefon RM16.

Beli kedua2 buku pada harga cuma RM28 termasuk harga pos.

Yusoff
019-3090711

No comments: